Strategi Perniagaan Tony Fernandes Membangunkan Air Asia
Strategi perniagaan Air Asia bukan sahaja terbatas pada strategi pemasaran dan poduk semata-mata tetapi ia mencakupi daripada semua aspek termasuk pengurusan perniagaan.
Para Pekerja Adalah Aset Syarikat
Antara strategi perniagaan yang utama ialah pengurusan pasukan kerja yang berkesan. AirAsia menggelarkan pekerja-pekerjanya All Stars kerana bagi Air Asia faktor utama yang menyumbang kepada kejayaannya adalah peranan yang dimainkan oleh pekerja-pekerjanya. Walau secanggih mana pun pesawat atau sistem pengkomputeran operasi yang digunakan oleh Air Asia ianya tidak akan bermakna apa-apa jika tiada pekerja yang menggerakkannya. Oleh sebab itu, AirAsia dengan bangganya menyatakan di dalam laman webnya seperti berikut :
“Our people are our GREATEST ASSET. They MAKE all the DIFFERENCES in the world. Our DRIVING FORCE has always been our people. From our humble beginnings to the present family size of 8,000 people, we stand UNITED and SHARE one common culture.”
Bagi melahirkan pasukan kerja yang berkesan, Air Asia bukan sahaja memberikan latihan yang sewajarnya kepada para pekerjanya malah Air Asia mengambil inisiatif menubuhkan Unit Budaya Korporat yang yang bertanggungjawab dalam menerapkan nilai dan amalan syarikat kepada semua pekerja.
“Our people are our GREATEST ASSET. They MAKE all the DIFFERENCES in the world. Our DRIVING FORCE has always been our people. From our humble beginnings to the present family size of 8,000 people, we stand UNITED and SHARE one common culture.”
Kos Bagi Setiap Tempat Duduk Hanya RM0.82
Selain itu, strategi perniagaan yang lain adalah Air Asia memastikan pengurusan kos efektif. Hal ini kerana hanya dengan melalui pengurusan kos yang efektif sahaja yang akan membolehkan Air Asia terus menawarkan harga tambang penerbangan yang rendah pada pelanggan-pelanggannya. Kecekapan pengurusan Air Asia dalam mengawal kos terbukti dengan pengiktirafannya sebagai penerbangan tambang murah yang mempunyai kos terendah di dunia iaitu USD0.24 (RM0.82) untuk setiap tempat duduk.
Membina Hubungan Dengan Rakyat Malaysia
Seterusnya, salah satu strategi perniagaan AirAsia yang unik ialah membina hubungan dengan rakyat Malaysia. Setiap kejayaannya, kecil atau besar, bukan sahaja diraikan tetapi diwar-warkan sama ada di laman web mereka atau dihebahkan melalui media dan dipaparkan sebagai kejayaan rakyat Malaysia bersama bukannya hanya kejayaan Ai rAsia atau Dato’ Seri Tony Fernandes semata-mata.
Malah di dalam blognya, Dato’ Seri Tony sendiri menyatakan :
‘Sebagai sebuah negara, kita perlu percaya bahawa kita mampu melakukan apa sahaja. Kita mampu menjadi yang terbaik. Anak-anak kita perlu berhenti memandang tinggi kepada ikon dan individu dari negara luar seperti Manchester United, Ferrari dan Steve Jobs. Berhenti menganggap bahawa yang terbaik hanya datang dari luar negara. Kita perlu mula percaya bahawa sebagai rakyat Malaysia kita boleh. Kita boleh bersaing dan menjadi yang terbaik di dunia.’
Bagi mereka, kejayaan ini bukanlah kejayaan peribadi semata tetapi kejayaan yang mesti dikongsi bersama rakyat Malaysia kerana jenama AirAsia merupakan jenama Malaysia.
‘Sebagai sebuah negara, kita perlu percaya bahawa kita mampu melakukan apa sahaja. Kita mampu menjadi yang terbaik. Anak-anak kita perlu berhenti memandang tinggi kepada ikon dan individu dari negara luar seperti Manchester United, Ferrari dan Steve Jobs. Berhenti menganggap bahawa yang terbaik hanya datang dari luar negara. Kita perlu mula percaya bahawa sebagai rakyat Malaysia kita boleh. Kita boleh bersaing dan menjadi yang terbaik di dunia.’
0 comments:
Post a Comment